Rödspätta                             

isländska: Rauðspretta, Skarkoli       latin: Pleuronectes Platessa

 

Rödspättan känns igen på de röda fläckar på ovansidan. Visste ni att rödspättan själv kan bestämma hur färgglada prickar den vill ha; det kontrolleras av hormoner och avgörande är hur botten ser ut och vad det är för ljusförhållande där fisken vid tillfället befinner sig.

 

Stor rödspätta, över 1 kg, kallas ofta för Kungsflundra ute på restauranger.

 

Rödspättan är fetast från juni till december. Månaderna januari till maj växer rommen och rödspättan själv magrar av. Den leker sedan i maj och efter det ”tjockar” den till sig igen.

 

Rödspättan är fetare än tex torsk och kolja och har en fetthalt på 1,4 %.

 

Dessutom innehåller rödspättan:

 

* Vitamin A: (behövs för att syn, hud och slemhinnor ska fungera normalt)

 

* Vitamin D: (Påverkar balansen mellan kalcium och fosfat i blodet och främjar bildandet av ben)

 

* Vitamin B12: (Används till produktion av röda blodkroppar samt bidrar till nervsystemets funktion)

 

* Vitamin B Niacin: (Spelar en viktig roll i cellers ämnesomsättning och som är viktigt för matsmältningsapparaten, huden och nerverna att fungera)

 

* Vitamin B Tiamin: (Bla. Viktigt för normal funktion av hjärnan och centrala nervsystemet. Spelar en viktig roll vid metabolism av kolhydrater)

 

Vitamin B5 Pantotensyra: (finns bla. i alla celler som en beståndsdel i det viktiga koenzym A (CoA), som katalyserar förbränningen av fetter)

 

Recept:

 

Stekt rödspätta med senapssås 

Rödspätta med currysmör 

Remouladsås 
 

Rödspätta med enkel gubbröra

 

Rödspätta med kapris och rödbetor

Rödspätta med kryddpotatis

Rödspätta med dansk remouladsås