Makrill i ugn med purjolök och dill, 4 personer


Makrillen är fullproppad med nyttigheter. Förutom ca 25 % nyttigt fett innehåller den även:

Vitamin A som behövs för att syn, hud och slemhinnor ska fungera normalt

Vitamin D som bla. påverkar balansen mellan kalcium och fosfat i blodet och främjar bildandet av ben

Vitamin B12 som kroppen använder till bla. produktion av röda blodkroppar samt bidrar till nervsystemets funktion

Vitamin B Niacin, spelar en viktig roll i cellers ämnesomsättning och som är viktigt för matsmältningsapparaten, huden och nerverna att fungera.

Så passa på att äta en god middag samtidigt som ni fyller på med viktiga vitaminer och Omega-3 fett.

Recept till 4 personer:

800 g          makrillfilé
vetemjöl till panering
salt och citronpeppar

1                purjolök i skivor
1                knippe dill
4 dl            grädde

Gör så här:

Blanda vetemjöl med salt och citronpeppar. Vänd makrill filéerna i mjölblandningen och bryn dem i smör i ca 30 sekunder på vardera sida.

Lägg makrillen i en ugnsfast form och purjolök och dill över. Häll på grädde, salta och peppra, och sätt in i ugnen i ca 15 minuter på 175 graders värme.

Servera med färsk potatis och knäckebröd.


Fler nyttiga och goda recept hittar ni om ni klickar här!